Reklama leków powinna spełniać odpowiednie standardy, które określone są w przepisach. To istotne, gdyż w przeciwnym razie jej właściciel może ponieść kary, a, jak pokazuje praktyka i jak wynika z danych wskazanych przez Głównego Inspektora Farmaceutycznego, to właśnie reklama produktów leczniczych wprowadzająca w błąd jest najczęstszym naruszeniem. Dlatego jej realizację warto zlecić renomowanej agencji marketingowej, która wie jakie normy musi spełnić przekaz reklamowy, by był zgodny z normami prawa krajowego i europejskiego a ponadto zapewniał skuteczną sprzedaż i promocję produktu
Jakie normy powinna spełniać reklama w farmacji?
Reklama produktów leczniczych jest dokładnie określona w przepisach prawa w Polsce i reguluje ją ustawa Prawo farmaceutyczne (Dz.U.2008 r. Nr 45 poz. 271 z późn. zm. oraz rozporządzenie Ministra Zdrowia z 21 listopada 2008 r. w sprawie reklamy produktów leczniczych Dz. U. Nr 210 poz. 1327). Sposoby jej tworzenia i możliwości pokazywania produktów określa też prawo wspólnoty europejskiej, w tym dyrektywa 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 6 listopada 2001 r. oraz dyrektywa 2004/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. Przepisy te ograniczają działania marketingowe dla reklamy i zakres tematów oraz sposobów jej prezentowania. W praktyce, więc, osoby, które nie znają zagadnień prawnych mogą mieć problem i tworzyć reklamy, które wprowadzają w błąd i wywołują u nabywcy emocje, przeświadczenia i oczekiwania błędne z towarem.
Co w praktyce oznaczają regulacje prawne odnoszące się do reklamowania leków i w jaki sposób wpływają na ograniczenia w zakresie tworzenia reklam?
Promocja leków podlega prawnym ograniczeniom, co oznacza, że chroniony jest interes klienta w zakresie rzetelnej wiedzy oraz skuteczności leków i suplementów. Takie działania mają też na celu uniknięcie nieprawidłowości, które mogłyby negatywnie wpłynąć na zdrowie a nawet życie osób, które kupią lek lub suplement diety. W tym zakresie wskazuje się ogólnie na ochronę zdrowia publicznego.
W praktyce reklama leków powinna więc spełniać warunki gwarantujące neutralność, prawdziwość i obiektywizm, co nie dla każdego właściciela firmy farmaceutycznej jest jasne i klarowne. W takiej sytuacji warto zlecić wykonanie reklamy dobrej agencji, która specjalizuje się w zagadnieniach związanych z farmacją.
Specjaliści wskazują, że uzasadnienia dość surowych regulacji prawnych związanych z reklamowaniem farmaceutyków należy szukać w fakcie obserwowanego obecnie nadużywania leków – często bez fachowej konsultacji. Tę sytuację mogłyby dodatkowo pogorszyć niewłaściwie sformułowane reklam, które wprowadzają w błąd.
Ustawa Prawo farmaceutyczne definiuje reklamę jako celowe działanie, które polega na przekazywaniu informacji lub zachęcaniu konsumentów do zakupu i stosowania produktu leczniczego o określonym działaniu, które zostało przedstawione w tej reklamie. I tak, celem reklamy jest zwiększenie liczby wykupowanych leków lub suplementów diety – w tym również produktów dostępnych na receptę. Zgodnie z tym, co wskazuje ustawa, za reklamę uważa się działalność kierowaną do publicznej wiadomości lub do odbiorców uprawnionych do wystawienia recept i sprzedaży leków oraz suplementów diety, a także osób, które prowadzą obrót produktami leczniczymi.
Dlaczego warto zlecić reklamę farmaceutyczną agencji BrandGarden?
Dobra reklama farmaceutyków spełnia niezbędne standardy i jest skuteczna. Tylko wówczas można mówić o tym, że dociera do odbiorcy i jest skuteczna w zakresie stawianych celów marketingowych, wizerunkowych i sprzedażowych. Takie, zaś reklamy wykonuje agencja BrandGarden, która od ponad dekady istnienia na rynku tworzy kreatywne i nowoczesne reklamy. Potwierdzają to opinie firm i korporacji, które w tym czasie korzystały z usług studia BrandGarden, które, co istotne, specjalizuje się w reklamie leków i produktów farmaceutycznych. To istotne, ponieważ agencja zna się na tworzeniu projektów związanych z lekami, dlatego każdy klient zyskuje pewność co do zastosowania się do prawa reklamowego.