Reklama leków. Jakie normy powinna spełniać?

Reklama leków powinna spełniać odpowiednie standardy, które określone są w przepisach. To istotne, gdyż w przeciwnym razie jej właściciel może ponieść kary, a, jak pokazuje praktyka i jak wynika z danych wskazanych przez Głównego Inspektora Farmaceutycznego, to właśnie reklama produktów leczniczych wprowadzająca w błąd jest najczęstszym naruszeniem. Dlatego jej realizację warto zlecić renomowanej agencji marketingowej, która wie jakie normy musi spełnić przekaz reklamowy, by był zgodny z normami prawa krajowego i europejskiego a ponadto zapewniał skuteczną sprzedaż i promocję produktu

Jakie normy powinna spełniać reklama w farmacji?

Reklama produktów leczniczych jest dokładnie określona w przepisach prawa w Polsce i reguluje ją ustawa Prawo farmaceutyczne (Dz.U.2008 r. Nr 45 poz. 271 z późn. zm. oraz rozporządzenie Ministra Zdrowia z 21 listopada 2008 r. w sprawie reklamy produktów leczniczych Dz. U. Nr 210 poz. 1327). Sposoby jej tworzenia i możliwości pokazywania produktów określa też prawo wspólnoty europejskiej, w tym dyrektywa 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 6 listopada 2001 r. oraz dyrektywa 2004/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. Przepisy te ograniczają działania marketingowe dla reklamy i zakres tematów oraz sposobów jej prezentowania. W praktyce, więc, osoby, które nie znają zagadnień prawnych mogą mieć problem i tworzyć reklamy, które wprowadzają w błąd i wywołują u nabywcy emocje, przeświadczenia i oczekiwania błędne z towarem.

Co w praktyce oznaczają regulacje prawne odnoszące się do reklamowania leków i w jaki sposób wpływają na ograniczenia w zakresie tworzenia reklam?

Promocja leków podlega prawnym ograniczeniom, co oznacza, że chroniony jest interes klienta w zakresie rzetelnej wiedzy oraz skuteczności leków i suplementów. Takie działania mają też na celu uniknięcie nieprawidłowości, które mogłyby negatywnie wpłynąć na zdrowie a nawet życie osób, które kupią lek lub suplement diety. W tym zakresie wskazuje się ogólnie na ochronę zdrowia publicznego.


W praktyce reklama leków powinna więc spełniać warunki gwarantujące neutralność, prawdziwość i obiektywizm, co nie dla każdego właściciela firmy farmaceutycznej jest jasne i klarowne. W takiej sytuacji warto zlecić wykonanie reklamy dobrej agencji, która specjalizuje się w zagadnieniach związanych z farmacją.


Specjaliści wskazują, że uzasadnienia dość surowych regulacji prawnych związanych z reklamowaniem farmaceutyków należy szukać w fakcie obserwowanego obecnie nadużywania leków – często bez fachowej konsultacji. Tę sytuację mogłyby dodatkowo pogorszyć niewłaściwie sformułowane reklam, które wprowadzają w błąd.


Ustawa Prawo farmaceutyczne definiuje reklamę jako celowe działanie, które polega na przekazywaniu informacji lub zachęcaniu konsumentów do zakupu i stosowania produktu leczniczego o określonym działaniu, które zostało przedstawione w tej reklamie. I tak, celem reklamy jest zwiększenie liczby wykupowanych leków lub suplementów diety – w tym również produktów dostępnych na receptę. Zgodnie z tym, co wskazuje ustawa, za reklamę uważa się działalność kierowaną do publicznej wiadomości lub do odbiorców uprawnionych do wystawienia recept i sprzedaży leków oraz suplementów diety, a także osób, które prowadzą obrót produktami leczniczymi.

Dlaczego warto zlecić reklamę farmaceutyczną agencji BrandGarden?

Dobra reklama farmaceutyków spełnia niezbędne standardy i jest skuteczna. Tylko wówczas można mówić o tym, że dociera do odbiorcy i jest skuteczna w zakresie stawianych celów marketingowych, wizerunkowych i sprzedażowych. Takie, zaś reklamy wykonuje agencja BrandGarden, która od ponad dekady istnienia na rynku tworzy kreatywne i nowoczesne reklamy. Potwierdzają to opinie firm i korporacji, które w tym czasie korzystały z usług studia BrandGarden, które, co istotne, specjalizuje się w reklamie leków i produktów farmaceutycznych. To istotne, ponieważ agencja zna się na tworzeniu projektów związanych z lekami, dlatego każdy klient zyskuje pewność co do zastosowania się do prawa reklamowego.

Udostępnij post

Więcej artykułów dla Ciebie

Jakie zabiegi warto wykonać przed ślubem? Poradnik dla przyszłej panny młodej

Ślub to jedno z najważniejszych wydarzeń w życiu, a każda panna młoda chce wyglądać perfekcyjnie w tym wyjątkowym dniu. Aby …

Korzyści zdrowotne chleba orkiszowego – dlaczego warto wprowadzić go do diety?

Chleb orkiszowy to produkt, który zyskuje coraz większą popularność wśród osób dbających o zdrową dietę. Orkisz, będący praprzodkiem pszenicy, jest …

Obrzeża trawnikowe – dlaczego warto je stosować i które wybrać?

Każdy ogród potrzebuje odpowiedniego rozplanowania, aby wyglądał estetycznie i był łatwy w utrzymaniu. Obrzeża trawnikowe to świetne rozwiązanie, które pomaga …

Jak dobrać rękawice ochronne do pracy? Praktyczny przewodnik

Dobór odpowiednich rękawic ochronnych to kluczowy element zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu podczas pracy. Niezależnie od branży, w której pracujesz, dobrze …

Echo serca, Holter EKG, test wysiłkowy – które badanie wybrać?

Serce to jeden z najważniejszych organów w naszym ciele, a jego stan ma bezpośredni wpływ na jakość i długość życia. …

Jak wybrać idealny pierścionek zaręczynowy? 5 kluczowych wskazówek

Wybór pierścionka zaręczynowego to jedno z tych zadań, które mogą wywołać lekkie zawroty głowy. W końcu to symbol miłości, oddania …

shares